Yüksek Lisans | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | Hasan Kalyoncu Üniversitesi

İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI

Yüksek Lisans

Program Hakkında
Programın Amacı  : İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı anabilim dalı yüksek lisans programında tasarım, malzeme bilgisi, mimarlık ve sanat tarihi,  çevre tasarımı alanlarında  uzmanların yetiştirilmesini amaçlayan öğretim programı yürütülmektedir. Program, iç mimarlık ve çevre tasarımı alanında problem tanımlama ve özgün çözümler üretmenin yanı sıra toplumsal ve çevresel sorunlara karşı duyarlı, yapı ve çevre konusunda iyileşme ve gelişmeye önem veren araştırmaların sürdürülmesine ve çözüm üretimi üzerine odaklanmaktadır. 
 Kuruluş  : Program 2018-2019 akademik yılı güz yarıyılından itibaren öğrenci kabul etmektedir.
Eğitim Dili : Türkçe
Kontenjan : Her başvuru döneminde ilgili anabilim dalı tarafından belirlenmektedir.
Başvuru Koşulları : İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı, İç Mimarlık, Mimarlık  lisans mezunu olmak.
ALES sınavından (EA- son beş yıl içinde) en az 55 puan almış olmak.
Lisans mezuniyet genel not ortalamasının en az 2,50 ve üzeri olmak.
Lisans eğitimlerini yurtdışında yapmış olan adaylar için YÖK’ten denklik belgesi almış olmak.Değerlendirme:100 tam not üzerinden ALES’in %50’si, Yazılı Bilim Sınavı ve Sözlü/Mülakat sınavının %25’i ve lisans not ortalamasının %25’si alınarak yapılır. Kontenjanlar; bu şekilde elde edilen ağırlıklı puanlar ile en yüksek olandan başlanarak sıralanmak suretiyle doldurulur.Yazılı bilim sınavından 65 altı not alanlar başarısız sayılarak sözlü mülakata alınmaz ve kayıt yaptıramazlar.
Süre : Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır.
Mezuniyet Koşulları : Programın eğitim süresi 4 yarıyıldır. Program toplam 21 yerel kredi, 7 ders (1 zorunlu, 5 seçmeli), bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması yerel kredi sistemine göre kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilmektedir. Programın toplam AKTS’ si 120’dir. Programda alınan derslerden en az CC derecesi ile başarılı olmak gerekmektedir. Yüksek Lisans Tezini başarı ile tamamlayan öğrenciler, asgari yayın yapma şartını da sağlamak koşulu ile Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Programdan mezun olma hakkını kazanırlar.
Ölçme ve Değerlendirme : Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, derslerin bilgi paketinde tanımlanmıştır. Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği  (27.03.2020 tarih ve 31081 sayılı- Değ. 19.09.2021 tarih ve 31603 sayılı R.G.)  ile Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (Yüksek Öğretim Kurumu) (20.04.2016 tarih ve 29690 sayılı R.G.) hükümleri geçerlidir
Kazanılan Derece : Programı başarıyla tamamlayan mezunlara “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı” alanında yüksek lisans MS (Master of Science) diploması verilir.
Üst Kademeye Geçiş : Programı başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları ve yabancı dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli diğer alanlarda doktora programlarına başvurabilir.
İletişim : Dr. Öğr. Üyesi Özge BOZGEYİK AÇIK (Anabilim Dalı Başkanı)  e-posta: ozge.bozgeyik@hku.edu.tr 

 

Akademik Kadro
Prof. Dr. M. Serhat YENİCE
Prof. Dr. Yüksel BİNGÖL
Dr. Öğretim Üyesi Özge BOZGEYİK AÇIK (Anabilim Dalı Başkanı)
Dr. Öğretim Üyesi M. Murat ULUĞ
Dr. Öğretim Üyesi Aydanur YENEL
Dr. Öğretim Üyesi Esra AVLANMAZ BİLECEN
Dr. Öğretim Üyesi Kübra GÜLLÜ
Dr. Öğretim Üyesi Şeyma İNCESAKAL
Öğretim Planı
BİRİNCİ YARIYIL KREDİ AKTS
Bilimsel Araştırma  Teknikleri  ve Yayın Etiği (Zorunlu) 3 7,5
Seçmeli Ders 3 7,5
Seçmeli Ders 3 7,5
Seçmeli Ders 3 7,5
İKİNCİ YARIYIL KREDİ AKTS
Seçmeli Ders 3 7,5
Seçmeli Ders 3 7,5
Seçmeli Ders 3 7,5
Seminer 3 7,5
ÜÇÜNCÜ YARIYIL KREDİ AKTS
Yüksek Lisans Tezi 0 30
DÖRDÜNCÜ YARIYIL KREDİ AKTS
Yüksek Lisans Tezi 0 30
TOPLAM 21 KREDİ 120 AKTS
Dersler
ZORUNLU DERSLER
Ders Kodu Ders Adı T+U Kredi AKTS
İCM500 Seminer 0 0 7.5
İCM501 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği 3+0 3 7.5
İCM599 Yüksek Lisans Tezi 0 0 60
SEÇMELİ DERSLER
İç Mekan Tasarımı ve Teknolojileri Grubu Dersleri
İCM503 Tasarım Kuramı 3+0  3 7.5
İCM504 Binalarda İşlev Değişikliği 3+0  3 7.5
İCM505 Konut ve Kültür 3+0  3 7.5
İCM506 Mimari Psikoloji 3+0  3 7.5
İCM507 İç Mekân Tasarım ve Çevre 3+0  3 7.5
İCM508 Evrensel Tasarım İlkeleri 3+0  3 7.5
İCM509 Mekân Tasarımında Algılama ve Kimlik 3+0  3 7.5
İCM510 Bina Değerlendirme 3+0  3 7.5
İCM511 Bina-İç Mekân Donatım İlişkisi 3+0  3 7.5
İCM512 Otel Yapılarında İç Mekân Analizi 3+0  3 7.5
İCM513 Kültür ve Mekân 3+0  3 7.5
İCM514 Sanat Yapıtları Analizi 3+0  3 7.5
İCM515 Ergonomi 3+0  3 7.5
İCM516 Mimarlık ve İdeoloji 3+0  3 7.5
İCM517 Dünya Endüstri Fuarları 3+0  3 7.5
İCM518 Tasarımda Akustik ve Planlama 3+0  3 7.5
İCM519 Kamusal Yapılarda İç Mekân Tasarımı 3+0  3 7.5
İCM520 Ticari Yapılarda İç Mekân Tasarımı 3+0  3 7.5
İCM521 Algısal Boyut ve İç Mekân 3+0  3 7.5
Sanat ve Mimarlık Tarihi Grubu Dersleri
İCM553 Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 3+0  3 7.5
İCM554 Çağdaş Dünya Mimarlığı 3+0  3 7.5
İCM555 Geleneksel Türk Evi 3+0  3 7.5
İCM556 Koruma Kuramı ve İlkeleri 3+0  3 7.5
İCM557 Endüstriyel Miras ve Koruma 3+0  3 7.5
İCM559 Osmanlı Mimarisi 3+0  3 7.5
İCM563 Rölöve Teknikleri 3+0  3 7.5
İCM567 Konutun Tarihsel Gelişimi 3+0  3 7.5
İCM573 Kültürel Miras Yönetimi 3+0  3 7.5
İCM575 Tarihi Yapılarda Belgeleme Yöntemleri 3+0  3 7.5
Yapım Teknolojileri ve Malzeme Grubu Dersleri
İCM537 Yapı Üretimi 3+0  3 7.5
İCM538 İç Mekân Tasarımında Tekstil 3+0  3 7.5
İCM539 İç Mekânda Malzeme Seçimi 3+0  3 7.5
İCM541 Ürün Seçim Yöntemleri 3+0  3 7.5
İCM543 Yığma Yapılar 3+0  3 7.5
İCM545 Kerpiç Teknolojisi 3+0  3 7.5
İCM547 Geleneksel Yapı Malzemelerinde Bozulmalar 3+0  3 7.5
İCM549 Yapı Ürünleri 3+0  3 7.5
Çevre Tasarımı Grubu Dersleri 3+0  3 7.5
İCM591 Kentsel Donatı Elemanları 3+0  3 7.5
İCM592 Çevre Psikolojisi 3+0  3 7.5
İCM593 Kentsel Mobilya Tasarımı 3+0  3 7.5
İCM594 Proje Uygulamaları 3+0  3 7.5
iCM595 Kentsel Mekân ve Kalite 3+0  3 7.5
İCM596 Tarihsel Çevre Değerlendirme 3+0  3 7.5
Ders İçerikleri
İCM500 – SEMİNER
 Araştırma konularının, içerik ve sunum teknikleri açısından değerlendirilmesi; etkili sunum yapma alışkanlığı kazandırılarak, öğretim elemanları, alanında uzman kişiler ve derse kayıtlı öğrenciler tarafından yapılan seminer sunumları yaptırılır.
İCM501BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ  (3+0) 7.5 AKTS
Dersin amacı, yüksek lisans sürecinde, gerek ders gerekse tez çalışmalarında araştırma yöntem ve tekniklerinin edindirilmesidir. Derste, araştırma yaklaşımları ve teknikleri; araştırma tür ve aşamaları anlatılır. Tez çalışmalarında kullanılan yöntem ve  yazım kurallarının (kaynak kullanımı; dipnot, kaynakça yazım kuralları; metin yazma yöntemleri/teknikleri; önerme, hipotez, analiz, sonuç ilişkisi)  uygulatıldığı küçük çalışmalar yaptırılır. Derste yapılan çalışmalar, öğrenciye tezinin hazırlanmasına yardımcı olacak yöntemi öğretir.
İCM503 – TASARIM KURAMI  (3+0) 7.5 AKTS
Tasarım; tasarlama biçimleri; tasarlama, öğrenme, algılama, yaratma ilişkileri; tasarlamada araçlar, modeller, görselleştirme ve görselleştirme araçları; tasarlama ve stiller, üsluplar, tasarlama ve ustalar ilişkileri; tasarım çeşitleri ve tasarlama teknikleri, tasarlama yeteneğinin geliştirilmesi.
İCM504 – BİNALARDA İŞLEV DEĞİŞİKLİĞİ (3+0) 7.5 AKTS
 Mevcut mekânların yeni koşullara uyumunun sağlanmasında çok çeşitli sebepler bulunmaktadır. Değişen dünya gereksinimlere bir yanıt olarak bina eklerinin tasarımı ve eski binaların günümüz ihtiyaçlarına göre yeniden işlevlendirilmesi veya yeni ekler gelmesi her zaman özel bir tasarım problemi olmuştur. Bu dersin amacı,  eski binaların yeniden değerlendirilmesinde ve yeni eklerin getirilmesinde dikkat edilmesi gereken genel ölçüler ve uygulamaları ele almaktır.
 İCM505 – KONUT VE KÜLTÜR (3+0) 7.5 AKTS
Dersin amacı, konutun kültürle bağlantısı temelinde konut ve kimlik ilişkisini ele almaktır. Derste, kültürün konut yapılarına yansıması ve konutun kültürel değişim üzerindeki etkisi irdelenir. Seçilen farklı konutlarda (değişik yerleşim alanlarında geleneksel konut, gecekondular, kapalı konut yerleşimleri, yüksek apartmanlar vb.) ve bu konutlarda yaşayanlarla yapılacak araştırmalarda konut-kültür ve kimlik ilişkisi sorgulanır. Ders, konut ve kültür bağıntısını geniş boyutlarıyla irdeleyerek mekân tasarımında önemli bir altyapının pekiştirilmesini sağlar.
İCM506 – MİMARİ PSİKOLOJİ  (3+0) 7.5 AKTS
Bu dersin amacı, fiziksel çevre ile kullanıcılar arasındaki ilişkilerin irdelenerek analiz edilmesini amaçlamaktadır. Dersin kapsamını, çevresel psikolojisinin alanı, önemi ve ilkeleri ve mimarlık ile ilişkileri, çevre psikolojisinin tarihsel gelişimi, çevresel algı, biliş, çevresel tutumlar, çevresel duyarlılık ve araştırmalar, kalabalık, mahremiyet yalnızlık, kişisel uzaklık, mekânı koruma, kalabalık kavramları oluşturmaktadır.
İCM507 – İÇ MEKAN VE ÇEVRE (3+0) 7.5 AKTS
Doğal çevre; yeşil, su, yağış, topografya, iklim, jeolojik yapı gibi saptanması ve konunun çevresi ile ilişkilerinin belirlenmesi. Tasarımda bilgi toplama, analiz, sentez, değerlendirme ve model kurma. Katılımcı bir tartışma ortamında sonuçlar ortaya koymak. Yapma çevre; eski yeni binalar, duvarlar, yollar, enerji hatları, gürültü gibi çevresel verilerin tasarıma etkilerini ve etkileşimlerini analiz etmek. Kültürlerin kendine özgü yaşam biçimlerinin mimarlık alanındaki yansımalarını araştırmak.
İCM508 – EVRENSEL TASARIM İLKELERİ (3+0) 7.5 AKTS
Öğrencilere, iç ve dış mekân tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.
İCM509 – MEKAN TASARIMINDA ALGILAMA VE KİMLİK (3+0) 7.5 AKTS
 Mekân algısı, görsel olmayan duyuların algıdaki yeri. Algılanan, tasarlanan, yaşanan mekân diyalektiği. Mekân kavramı, oluşumu ve bileşenleri. Özne ve uyaran arasındaki etkileşim. Gestalt, Gibson, Gregory algılama teorileri.
İCM510 – BİNA DEĞERLENDİRME (3+0) 7.5 AKTS
Mimarlıkta Değerlendirme/ Değerlendirme Kavramı; nitel, nicel ve karma değerlere dayalı yaklaşımlar, Tasarım Sürecinde Değerlendirme Teknikleri, Kullanım Sürecinde Değerlendirme Teknikleri; binada strüktürel performanstan mekânsal konfora kadar her şeyi adım adım ölçmek, Seçilmiş bir bina için kullanım sürecinde değerlendirme çalışmalarının ayrıntılı analizi. İnsan – Çevre – Bina “Mimarlık” Çevre Kavramı İnsan-Çevre ilişkileri Çevre – Bina ilişkileri Bina – Çevre – Tasarım Modelleri Değerlendirme yöntem ve teknikleri Değerlendirmede Kâğıt-kalem teknikleri POE analizleri Katılımcı tasarım stratejileri Değerlendirme tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi Araştırma planlama, geliştirme ve sunma konuları ders içeriğini oluşturmaktadır.
İCM511 – BİNA-İÇ MEKAN DONATIM İLİŞKİSİ (3+0) 7.5 AKTS
Bu ders kapsamında mekân tasarlama sürecinde algı ve kimlik değerlerinin tanımlanması ele alınmaktadır. Algı, algılama, mekânsal algılama, kimlik, kimlik oluşumu, mekân kimliği ve görsel kimlik, mekân kimliğini anlatan imgeler, renk, doku, biçim gibi öğelerin mekân tasarıma etkileri dersin kapsamını oluşturmaktadır.
İCM512 – KONAKLAMA YAPILARI İÇ MEKAN ANALİZİ (3+0) 7.5 AKTS
Konaklama yapılarında iç mekân tasarımında etkin olarak çalışacak öğrencilerin konaklama yapıları ile ilgili mekânsal bilgi ve farkındalığını arttırmayı amaçlamaktadır. Konaklama yapılarının iç mekân tasarım ölçütlerini konaklama kültürü, konaklama yapıları tarihsel gelişimi, işletme-mekân organizasyonu doğrultusunda örneklerle irdeleme dersin içeriğini oluşturmaktadır
İCM513 –  KÜLTÜR VE MEKAN (3+0) 7.5 AKTS
 Kültürün tanımları; kültürün mekan oluşumuna etkileri; insan – mekan etkileşimi; kişisel mekan; mekanların kişiselleştirilmesi; savunulabilir mekan; kimlik; aidiyet; mahremiyet kavramlarının mekan üzerine etkilerinin incelenmesi.
İCM514 – SANAT YAPITLARI ANALİZİ (3+0) 7.5 AKTS
Sanat, sanatçı, sanat eseri ve sanat izleyicisi, sanat yapıtları, üsluplar ve özellikleri hakkında bilgi verilir. Eleştirinin süjeleri, eleştiride değer, öznel eleştiri, bağlamsal eleştiri konuları uygulamalı olarak derslerde incelenir ve farklı dönemlerden eserlerin eleştirileri yapılarak özelde eserleri kritik edebilme becerisi kazandırılır.
İCM515 – ERGONOMİ (3+0) 7.5 AKTS
Ergonomi disiplini insan-çevre faktörlerini inceleyen ve bu alanda bilimsel çalışma yapılan bir bilim dalıdır. Statik ve dinamik antropometrik verilerin tasarımdaki yeri ve bu verilerin kullanılma ilkeleri irdelenir, mekân ve çevre tasarımı süresince bu konulara ilişkin ölçü ve hareket biçimlerinin sınırları belirlenir. Ergonometrik ölçüleri farklılıklar gösteren bölgelerarası, uluslararası, yaş ve cinsiyet gibi farklılıkların tasarım sürecinde veri olarak değerlendirilmesi üzerinde durulur.
 İCM516 – MİMARLIK VE İDEOLOJİ (3+0) 7.5 AKTS
 Mimarlık ve sanatın, antik dönemden itibaren tarihi süreç içerisinde farklı inançlar, amaçlar ve ideolojiler için propaganda aracı olarak kullanılması konuları incelenir.  Mimarlık, sanat ve yönetim ilişkisi, mimarlığın ve mimari eserlerde kullanılan imgelerin yanı sıra resim, afiş, fotoğraf, film, heykel vb. örneklemeler üzerinden de irdelemeler yapılarak kitle kültürü üzerindeki etkisi öğretilir.
İCM517 – DÜNYA ENDÜSTRİ FUARLARI (3+0) 7.5 AKTS
Endüstri fuarlarının tarihçesi, gelişimi, temaları, önemli endüstri fuarları ve Türkiye’nin bu fuarlara katılımı incelenerek, Dünya Endüstri fuarlarının modern mimariye, tasarıma ve küresel sorunların çözümüne yaptığı katkılar incelenerek, uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
İCM518 – TASARIMDA AKUSTİK VE PLANLAMA (3+0) 7.5 AKTS
 Akustiğin temel ilkeleri ve bu prensiplerin mimari ve kentsel tasarımda kullanımı; mimari tasarımında geometri kullanımı; akustik prensipleri ile tasarım prensiplerinin bütünleştirildiği deneysel ve teorik çalışmalar dersin kapsamını oluşturur. Gürültü kontrolü; çevre ölçeğinde, yapı ölçeğinde, tasarımda gürültü kontrolü ve kriterleri, hacim akustiği; anlaşılabilme, geometrik yöntem, ışın yöntemi, homojen ses dağılımı, istatistik yöntemi, ses enerjisinin yutulması, çınlama zamanı, hacmin akustik tasarımı konularını kapsayan uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
 İCM519 – KAMUSAL YAPILARDA İÇ MEKAN TASARIMI (3+0) 7.5 AKTS
Kamusal yapılar; kaymakamlık, valilik, belediye sarayları, okullar, sağlık yapıları, üniversite birimleri, kütüphaneler, müzeler vb. somut bir konu seçilerek iç mekân tasarımı yaptırılır. Kamusal yapı tanımı, çevre ilişkileri, tesisat sistemleri, iç donatım ögeleri, ışıklandırma, akustik, ışık, renk, işlev ve iletişim konularında kriterler belirlenerek öğrencilere yeni yorum ve tasarım uygulamaları yaptırılır.
İCM520- TİCARİ YAPILARDA İÇ MEKAN TASARIMI (3+0) 7.5 AKTS
Ticari yapılar; konaklama, gastronomi, alışveriş, fuar, imalathane vb. somut bir konu seçilerek iç mekân tasarımı yaptırılır. Ticari yapı türleri ve tanımı, otel, motel, butik otel, pansiyon, alışveriş merkezleri, mağazalar,  çevre ilişkileri, tesisat sistemleri, iç donatım ögeleri, ışıklandırma, akustik, ışık, renk, işlev ve iletişim konularında kriterler belirlenerek öğrencilere yeni yorum ve tasarım uygulamaları yaptırılır.
İCM521 – ALGISAL BOYUT VE İÇ MEKAN  (3+0) 7.5 AKTS
 Algı, algılama süreci, duyumsal ve zihinsel süreç, mekânı oluşturan çeşitli bileşen ve öğeler, mekân örgütleme, sınırlayıcı, yönlendirici, odaklayıcı, birleştirici roller, geştalt ilkeleri, görsel algı, boyutsal algı, işitsel algı, kokusal algı, dokunsal algı, hareket ve zaman ilişkisi.
İCM581 PROJE I  (3+0) 7.5 AKTS
İç mekân ve yakın çevre ilişkisi, biçim, iç mekân konfor ölçütleri-tasarım ilişkisi, analiz ve sentez, sorgulama, eleştirel düşünce, fikir üretimi ve kavramsal tasarım konuları tartışılarak, öğrencilerin tasarlama yeteneklerini geliştirerek proje üretmeleri ve yaratıcılıklarını destekleyerek kişisel sunum yeteneklerinin ortaya çıkarılması amaçlanır.
İCM582 PROJE II (3+0)7.5 AKTS
Kavramsal düşünce ve biçim ilişkisi, iç mekân performans ölçütleri, tasarım-detay çalışmaları yaptırılarak, kullanıcı istek ve gereklilikleri doğrultusunda tasarım fikirleri geliştirilmesi, kurgu ve estetik değerlerin sağlanmasında gerekli olan uygulama düzenlemeleri ile mimari tasarım konularının bağlantısının kurulmasındaki iç mekân tasarım aşamaları uygulamalı olarak öğretilir.
İCM553  – CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI  (3+0) 7.5 AKTS
Cumhuriyetin sanat ve mimarlık ideolojisi, I. ve II. Ulusal Mimarlık Akımları, Başkent Ankara’nın kuruluş mimarlığı ve Türkiye’de modern mimarinin öncüleri ve örnekleri incelenir.
İCM554 – ÇAĞDAŞ DÜNYA MİMARLIĞI (3+0) 7.5 AKTS
 Endüstrileşmeyle ortaya çıkan Arts&Crafts Akımı, Art Nouveau, Art Deco, Konstrüktivizm, Dekonstrüktivizm, Fütürizim De Stijl, Bauhaus, Fonksiyonalizm, Ekspresyonalizm,  Brütalizm, Blob Akımı, Organik Mimarlık gibi modern mimari akımlar, nedenleri, örnekleri ve Türkiye’deki etkileri incelenir.
İCM555 – GELENEKSEL TÜRK EVİ  (3+0) 7.5 AKTS
 Geleneksel Türk Evi’nde mekânı oluşturan, çevresel, kültürel ve ekonomik etkenler, plan tipolojileri, sofa, hayat, avlu, haremlik-selamlık, başoda, eyvan, kiler, yüklük, sergen, musandıra, gusülhane, ocak gibi kavram / mekânların tanımları ve fonksiyonları anlatılarak, bu kavram ve mekânların bölgesel farklılıklarının analizleri yaptırılır.
İCM556 – KORUMA KURAMI VE İLKELERİ (3+0)7.5 AKTS
Bu dersin amacı koruma kavramı üzerine kuramsal bilgi birikiminin aktarılması ve kentsel düzeyden mimari düzeye kadar koruma yöntemlerinin tanıtılmasıdır. Koruma, sağlıklaştırma, temizleme, yeniden inşa, yeniden yapım konularının yanı sıra restorasyonda geleneksel malzeme ve tekniklerin kullanımı, acil koruma önlemleri, ahşap ve kagir yapıların koruma yöntemleri, malzeme koruma yöntemleri, bezeme koruma yöntemleri, işlev değişikliği, restorasyon sonrasındaki bakım ve korunması bu dersin kapsamını oluşturmaktadır.
İCM557–ENDÜSTRİYEL MİRAS VE KORUMA (3+0) 7.5 AKTS
Kültür mirası kapsamında yer alan endüstri mirasının korunmasına yönelik temel kavram ve yaklaşımlar konusunda bilgi edinilmesi, sorunların koruyarak çözümüne yönelik beceri geliştirmek. Endüstriyel miras ve endüstri arkeolojisinin tanımı, kapsamı ve amaçları; endüstriyel miras verilerinin toplanması ve değerlendirilmesi; endüstriyel mirasın ve ilgili üretim süreçlerinin belgelenmesi; endüstri öncesine ait işliklerin ve erken endüstri dönemi anıtlarının özellikleri, korunmaları ve yeniden işlevlendirme.
İCM559 – OSMANLI MİMARİSİ (3+0) 7.5 AKTS
 Bu dersin amacı Osmanlı mimarlık mirasının sosyal, fiziksel, tipolojik özellikleri konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, restorasyon çalışmalarında yer alacakları Osmanlı Dönemi yapılarının, ortaya çıktıkları siyasi, ekonomik, kültürel ortam içinde yorumlayabilme ve değerlendirebilme yeteneği kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler Osmanlı mimarlığının dönemleri içerisinde kırılma noktaları, çeşitli yapıların etkileme ve etkilenme alanları ve tipolojik gelişimi, mimari stillerle ilişkili olarak yapım teknolojileri ve yapım teknolojilerindeki dönüşümleri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, Osmanlı yapı üretim etkinliğinin aşamaları ve ayrıntılı araştırmaların gerçekleştirilmesinde yararlanılacak kaynaklar konusunda bilgi sahibi olmaktadır.
 İCM563- RÖLEVE TEKNİKLERİ (3+0) 7.5 AKTS
Rölöve alımlarında kullanılan çok çeşitli yöntemler mevcuttur. Bu ders kapsamında rölöve yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.  Klasik ölçme yöntemleri ile alınan rölöve tekniğinin yanı sıra elektronik takemetreler (totalstation), yersel fotogrametri 2D ve 3D fotoğraflar üzerinde ortak ve sabit nokta koordinatlarının total-station ile okunup asıl ölçülerin fotoğraf üzerinden alındığı çalışmalar, lazer tarayıcı ile tarama sonucu elde edilen nokta bulutu ve oluşturulan yüzeylerin kullanılması, fotoğraf üzerinden farklı şekillerde ölçülendirme teknikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
İCM567-  KONUTUN TARİHSEL GELİŞİMİ (3+0) 7.5 AKTS
Bu ders kapsamında konut kavramı ve konut kavramının tarihsel süreç içerisindeki gelişimi anlatılmaktadır. Konut kavramı, konut kavramının tarihsel gelişimi, konutta kullanıcı gereksinimleri, konutta fiziksel kullanıcı gereksinmeleri, konutta psiko-sosyal kullanıcı gereksinmeleri, insan ve yapay çevre ilişkisi, konut çevresi, konut çevresi ve kullanıcı etkileşimi, Türklerde konut kavramı ve tarihsel gelişim süreci,  geleneksel Türk konut tipinin gelişimi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
İCM573 – KÜLTÜREL MİRAS YÖNETİMİ (3+0) 7.5 AKTS
Kültürel miras kapsamındaki kaynakların araştırılması, korunması, tanıtımı ve yönetilmesi; uluslararası ve ulusal kurumlar, bu kaynakların yönetimini etkileyen konuyla ilgili kanunlar ve kararlar; kültürel miras tanımlanması ve yönetimi ile ilgili kuramsal ve yöntemsel yaklaşımlar; kültürel miras ile kültür ekonomisi-endüstrisi ilişkisi üzerinde durularak arkeolojik ve kentsel sit alanları, ören yerleri, buralardaki etkinlikler, ziyaretçi karşılama merkezleri, ziyaretçi güzergahları, bilgilendirme, müzeler, sergiler, mimari mirasın yeni işlevlendirilmesi konuları işlenir.
 İCM575 – TARİHİ YAPILARI BELGELEME YÖNTEMLERİ (3+0) 7.5 AKTS
Tarihi yapıları belgelemek için, yapının bulunduğu bölgenin tarihi, arkeolojisi,  arkeolojik topografyası, yapının inşasından mevcut duruma kadar geçirdiği restorasyonlar, yapının kullanım amacına bağlı olarak yapılan tadilatlar, onarımlar bilimsel yayınlardan ve arşivlerden araştırılarak yapının durumu tespit edilerek, mevcut yapı üzerinde incelemeler, ölçümler ve malzemelerin laboratuvar incelemeleri yapılarak durum tespit yapılır. Rölöveleri çıkarılır. Gerekirse restitüsyon planları hazırlanır.
İCM537 – YAPI ÜRETİMİ (3+0) 7.5 AKTS
Dersin amacı meslek pratiğinin işleyişine ilişkin süreç ağırlıklı bilinç ve deneyim altyapısını “ürün” yönelimli bir eğitim örüntüsü içinde “süreç” yönelimli bir perspektifle kazandırmaktır. Ders içeriğinde modern dünyada mimarın mesleki formasyonunun geçtiği eşikler ile bu formasyonun ayırt edici unsurlarının tanıtımı, yapılı çevre üretimine katılan aktör gruplarının değişimi, sosyal/ekonomik/teknolojik zeminler ve mimarın kullandığı araçlar tarihsel bir perspektif içinde irdelenerek Türkiye’nin özgül konumu karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır.
İCM538 -İÇ MEKAN TASARIMINDA TEKSTİL  (3+0) 7.5 AKTS
Tekstil, tekstil ürünleri iç mekân tasarımında tekstil ürünleri, iç mekânda tekstil kullanımı, performans ölçütleri, analizleri, döşemelik, perdelik, zemin kaplamaları, duvar kaplamaları, , dayanım, estetik, renk, estetik, sağlık, maliyet, iç mimari örnekler ve uygulama alanlarının irdelenmesi. Mekân tasarımında kullanılan tekstil ürünlerinin tasarım aşamasında ve uygulama aşamasında etkileri.
İCM539 -İÇ MEKANDA MALZEME SEÇİMİ (3+0) 7.5 AKTS
İç mekân kurgusunda yer alan malzemelerin nitelikleri, karakterleri ile tasarım ilişkilerinin irdelenmesi ve görsel örneklerle iç mekânda malzeme seçiminin kuramlarına yaklaşımın anlatılması hedeflenmektedir. İç mekân kurgusunda yer alan malzemelerin nitelikleri, karakterleri ile tasarım ilişkilerinin irdelenerek ve görsel örneklerle iç mekânda malzeme seçiminin kuramlarına yaklaşımı içerir.
İCM541 – ÜRÜN SEÇİM YÖNTEMLERİ (3+0) 7.5 AKTS
Yapı ile ürün ilişkisini değişik boyutlarda kurarak ürün kararlarının önemini vurgulamak. Ürün seçimi için gerekli altyapıyı hazırlamak ve seçimin ilkeleri konusunda öğrenciyi bilgilendirmek. Yapı eylemi ve tanımı / Yapı – strüktür – ürün, yapı – ekonomi – ürün, yapı – çevre – ürün ilişkileri / Gereç kavramı ve sınırları / Yapı ürünleri (gereç, parça, bileşen, öğe, birim), geleneksel yapı ürünleri / Genelde ve Türkiye’de yapı ürünü endüstrisi / Yapı ürünü enformasyonu / Ürün seçiminde ilkeler / Ürün seçiminde yaklaşım ve yöntemler.
 İCM544 -YIĞMA YAPILAR (3+0) 7.5 AKTS
Bu dersin amacı yığma yapıların, özellikle tarihi binaların, yapısal biçimleniş ve davranışının anlaşılması, bu yapılarda karşılaşılan hasarların teşhisi ve korumaya yönelik strüktürel müdahale yöntemlerini anlatmaktır. Ders kapsamını; yığma yapıya etkiyen yükler, davranış tanımı, yığma yapı malzemeleri, taşıyıcı elemanlar, taşıyıcı elemanların örgü sistemi ve biçimlenişinin yapı davranışındaki önemi, yığma yapı hasarları ve hasar teşhis yöntemleri, geleneksel yapım tekniklerinin hasar teşhisindeki önemi, yapısal hasarların yorumlanması ve müdahale yöntemleri konuları oluşturmaktadır.
İCM545-KERPİÇ TEKNOLOJİSİ (3+0) 7.5 AKTS
Kerpiç malzemeler, özellikleri, mimaride kullanım alanları, malzemelerin fiziksel, mekanik, kimyasal ve mikroyapı özellikleri, standartları, sorunlarının araştırılması, sağlıklı yapıların oluşturulması ve çözümleri, sürdürülebilir yapı malzemeleri, Anadolu’da ve bölgemizdeki kerpiç malzeme ve uygulama tekniklerinin incelenmesi ve mimaride kullanımının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İCM547–GELENEKSEL YAPI MALZEMELERİNDE BOZULMALAR (3+0) 7.5 AKTS
Mimaride geleneksel yapı malzemelerinin (kerpiç, ahşap, taş, tuğla, seramik, alçı, kireç, harçlar, puzolanik malzemeler, çini vb.) kullanıldığı yapılardaki bozulma nedenleri, onarımlarda kullanılacak malzemelerin fiziksel, mekanik ve mikro yapı araştırmaların yapılmasına yönelik çalışmalar ve çözüm önerileri hakkında gerekli olacak bilgi ve becerilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
İCM549 -YAPI ÜRÜNLERİ (3+0) 7.5 AKTS
Yapı ile ürün ilişkisini değişik boyutlarda kurarak ürün kararlarının önemini vurgulamak. Ürün seçimi için gerekli altyapıyı hazırlamak ve seçimin ilkeleri konusunda öğrenciyi bilgilendirmek. Yapı eylemi ve tanımı / Yapı – strüktür – ürün, yapı – ekonomi – ürün, yapı – çevre – ürün ilişkileri / Gereç kavramı ve sınırları / Yapı ürünleri (gereç, parça, bileşen, öğe, birim), geleneksel yapı ürünleri / Genelde ve Türkiye’de yapı ürünü endüstrisi / Yapı ürünü enformasyonu / Ürün seçiminde ilkeler / Ürün seçiminde yaklaşım ve yöntemler.
 İCM591 – KENTSEL DONATI ELEMANLARI  (3+0) 7.5 AKTS
Dünyadaki ve Türkiye’deki kent ve kentsel tasarım alanındaki gelişmeler, kentsel donatım öğeleri, işlevsellik, kimlik kent ve kimlik, kentsel imaj, sosyo-kültürel ve mekânsal oluşum ve dönüşümlerin tarihsel süreçleri içerisinde kültürel, sosyal, politik ve ekonomik anlamda karşılaştırmalı olarak irdelenerek uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
İCM592 – ÇEVRE PSİKOLOJİSİ (3+0) 7.5 AKTS
Fiziksel-Nesnel Çevreye İlişkin Kavramlar, Zihinsel Temsile İlişkin Kavramlar, Mekânsal İmajlar, Çevre Algısı Sürecinde Zihinsel Haritalar, Mahremiyet, Kişisel Mekân ve Alansallık, Yere Bağlılık ve Yer Kimliği, Yerin Anlamları, Ayırt Etme Değer Biçme/Değerlendirme, Süreklilik ve Değişim,  Çevresel Tasarım Süreci.
İCM593 – KENTSEL MOBİLYA TASARIMI (3+0) 7.5 AKTS
Kentsel mobilyalar, sosyal ve kültürel değişimlerin mobilya tasarımına yansımaları, tasarımcı ve tasarımlardan örnekler, ergonomi, tasarımcıların konuya yaklaşımları, güncel uygulama örnekleri, tasarımda kurgu, denge ve renk konuları işlenerek prototip çalışması yaptırılır.
İCM594 –PROJE UYGULAMALARI (3+0) 7.5 AKTS
Kavramsal düşünce ve biçim ilişkisi, mekân performans ölçütleri, tasarım-detay çalışmaları yaptırılarak, kullanıcı istek ve gereklilikleri doğrultusunda tasarım fikirleri geliştirilmesi, kurgu ve estetik değerlerin sağlanmasında gerekli olan uygulama düzenlemeleri ile çevre-mimari tasarım konularının bağlantısının kurulmasındaki iç mekân tasarım aşamaları uygulamalı olarak öğretilir.
İCM595 – KENTSEL MEKAN VE KALİTE (3+0) 7.5 AKTS
Sosyal etkileşim, fiziksel kalite, psikolojik konfor ve güvenlik, erişilebilirlik, okunabilirlik, bağlantılar, çeşitlilik, sürdürülebilirlik, farklı kullanıcı grupları-mekân kullanımı, kapsayıcılık, bütünlük, güvenlik, yapım kalitesi, çekicilik, konfor ve imaj.
 İCM596– TARİHSEL ÇEVRE DEĞERLENDİRMESİ (3+0) 7.5 AKTS
Tarihsel çevrelerin değerlendirilmesinde çağdaş planlama yaklaşımları. Gözlem, analiz ve değerlendirme teknikleri. Tarihsel çevrelerde planlama sorunları. Koruma ve İşlevlendirme. Koruma ve ulaşım. Tarihsel yapı ve çevrelerde alanın özelliğine göre uygulanabilecek koruma eylemleri türleri: bozulmanın önlenmesi, olduğu gibi koruma, modernize ederek koruma, tekrarlayarak koruma. Tarihsel çevrede yeni yapı. Uygulama örnekleri.
 İCM599 – YÜKSEK LİSANS TEZİ (0+0) 120 AKTS
Tezli yüksek lisans programındaki öğrenciler, bilimsel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırma süreci, araştırma sorusu ve hipotez oluşturma, literatür taraması, içsel geçerlik ve dışsal genelleme, örneklem oluşturma teknikleri, etik standartlar ve yasal sınırlamalar, veri toplama teknikleri; gözlem, görüşme, anket, deneysel araştırma, veri analizi-istatistiksel analizler, kaynak gösterme, bulgu ve sonuç bölümü oluşturma, bilimsel yazım kurallarını gözeterek, danışman gözetiminde akademik bir araştırma çalışma yürütür ve sunar.
Program Yeterlikleri (Çıktıları)
PÇ-1 İç Mimarlık alanında lisans düzeyinde edinilen kuramsal – uygulamalı bilgi ve becerileri kullanabilme, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, geliştirme ve derinleştirme
PÇ-2 Alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma, disiplinlerarası etkileşimi kavrama, farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri tümleştirerek yeni bilgiler oluşturma
PÇ-3 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme,  karmaşık sorunların çözümü için yenilikçi alternatifler ve stratejik yaklaşımlar geliştirime, sorumluluk alma veya liderlik yapabilme
PÇ-4 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri ve etkili düzeyde kullanma
PÇ-5 Çalışmaları alan veya alan dışındaki gruplara ulusal/uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak paylaşma, sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşünme
PÇ-6 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütme, strateji, politika ve uygulama planları geliştirme, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek öğrenmesini yönlendirme
Dersler & Program Yeterlikleri Matrisi
Ders Kodu Ders Adı PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6
İCM500 Seminer 5 5 2 2 3 4
İCM501 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği 2 1 3 1 4 4
İCM503 Tasarım Kuramı 5 3 1 1 2 2
İCM504 Binalarda İşlev Değişikliği 5 4 1 2 2 1
İCM505 Konut ve Kültür 5 3 1 2 2 1
İCM506 Mimari Psikoloji 5 3 1 2 2 3
İCM507 İç Mekân Tasarım ve Çevre 5 5 1 3 2 4
İCM508 Evrensel Tasarım İlkeleri 5 3 1 2 2 4
İCM509 Mekân Tasarımında Algılama ve Kimlik 5 3 1 2 2 2
İCM510 Bina Değerlendirme 5 4 1 2 2 2
İCM511 Bina-İç Mekân Donatım İlişkisi 5 4 1 2 2 2
İCM512 Otel Yapılarında İç Mekân Analizi 5 4 1 3 2 2
İCM513 Kültür ve Mekân 5 3 1 2 2 2
İCM514 Sanat Yapıtları Analizi 5 3 1 1 2 2
İCM515 Ergonomi 5 3 1 1 2 2
İCM516 Mimarlık ve İdeoloji 5 4 1 1 2 2
İCM517 Dünya Endüstri Fuarları 5 4 1 1 2 2
İCM518 Tasarımda Akustik ve Planlama 5 5 1 3 2 2
İCM519 Kamusal Yapılarda İç Mekân Tasarımı 5 3 3 3 2 2
İCM520 Ticari Yapılarda İç Mekân Tasarımı 5 3 3 3 2 2
İCM521 Algısal Boyut ve İç Mekân 5 3 1 1 2 2
İCM553 Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 5 4 1 1 2 2
İCM554 Çağdaş Dünya Mimarlığı 5 4 1 1 2 2
İCM555 Geleneksel Türk Evi 5 3 1 1 2 2
İCM556 Koruma Kuramı ve İlkeleri 5 5 1 1 2 2
İCM557 Endüstriyel Miras ve Koruma 5 3 1 1 2 2
İCM559 Osmanlı Mimarisi 5 3 1 1 2 2
İCM563 Rölöve Teknikleri 5 3 1 4 2 2
İCM567 Konutun Tarihsel Gelişimi 5 3 1 1 2 2
İCM573 Kültürel Miras Yönetimi 5 5 1 1 2 2
İCM575 Tarihi Yapılarda Belgeleme Yöntemleri 5 5 1 3 2 2
İCM537 Yapı Üretimi 5 3 1 1 2 2
İCM538 İç Mekân Tasarımında Tekstil 5 3 1 1 2 2
İCM539 İç Mekânda Malzeme Seçimi 5 3 1 1 2 2
İCM541 Ürün Seçim Yöntemleri 5 3 1 1 2 2
İCM543 Yığma Yapılar 5 3 1 1 2 2
İCM545 Kerpiç Teknolojisi 5 5 1 1 2 2
İCM547 Geleneksel Yapı Malzemelerinde Bozulmalar 5 5 1 2 2 2
İCM549 Yapı Ürünleri 5 3 1 1 2 2
İCM591 Kentsel Donatı Elemanları 5 3 1 1 2 2
İCM592 Çevre Psikolojisi 5 3 1 1 2 2
İCM593 Kentsel Mobilya Tasarımı 5 5 3 3 2 2
İCM594 Proje Uygulamaları 5 3 3 4 2 2
İCM595 Kentsel Mekân ve Kalite 5 5 1 1 2 2
İCM596 Tarihsel Çevre Değerlendirme 5 5 1 1 2 2

* İlişki düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

Program Yeterlilikleri & TYYÇ Matrisi
PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6
BİLGİ
(Kuramsal – Olgusal)
1
2
BECERİLER

(Bilişsel – Uygulamalı)

1
2
3
4
YETKİNLİKLER
(Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
1
2
3
4
YETKİNLİKLER (Öğrenme) 1
YETKİNLİKLER

(İletişim ve Sosyal)

1
2
3
4
5
YETKİNLİKLER

(Alana Özgü)

1
2
3
4
5

 

Program Hakkında
Programın Amacı  :  Program yaşam boyu eğitimi gerçekleştirmek üzere, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı alanına yönelik teknik ve pratik bilgiyi geliştirebilecek ve değerlendirebilecek, tasarım kültürünü geliştirmeye yönelik yeni yöntemler geliştirerek toplumsal gelişime katkıda bulunacak; analitik düşünebilen; yenilikçi ve entelektüel bakış açısına sahip, alanında uzmanlaşmış tasarımcılar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
 Kuruluş  : Program 2018-2019 akademik yılı güz yarıyılından itibaren öğrenci kabul etmektedir.
Eğitim Dili : Türkçe
Kontenjan : Her başvuru döneminde ilgili anabilim dalı tarafından belirlenmektedir.
Başvuru Koşulları :  ✓Fakültelerin İç Mimarlık, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı, Mimarlık, Endüstri Ürünleri Tasarımı, Peyzaj Mimarlığı ve Kentsel Tasarım bölümlerinden mezun olmak,

✓ Lisans eğitimlerini yurtdışında yapmış olan adaylar için YÖK’ten denklik belgesine sahip olmak,

✓ Yabancı uyruklu öğrenciler için TÖMER sınavından başarılı olmak.

Değerlendirme:

100 tam not üzerinden Lisans not ortalamasının %60’ı, Yazılı bilim sınavının %40’ı alınarak yapılır. İlan edilen kontenjanlar değerlendirme ölçütlerinden elde edilen toplam puan üzerinden başarı sırası en yüksek olan öğrencilerden başlanarak yapılacak olan sıralama ile doldurulur. Yazılı bilim sınav sonucu 50 puanın altında kalan öğrenciler başarısız kabul edilir.

Süre : Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı tamamlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
Mezuniyet Koşulları : Tezsiz yüksek lisans programı toplam 30 kredi, 10 ders (Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği dersi zorunludur.) ve dönem projesi dersinden oluşur. Programın toplam AKTS’ si 60’tır.  Dönem projesini kredisiz olup başarı ile tamamlayan öğrenciler, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla Programdan mezun olma hakkını kazanırlar.
Ölçme ve Değerlendirme : Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak, Hasan Kalyoncu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği  (27.03.2020 tarih ve 31081 sayılı- Değ. 19.09.2021 tarih ve 31603 sayılı R.G.)  ile Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (Yüksek Öğretim Kurumu) (20.04.2016 tarih ve 29690 sayılı R.G.) hükümleri geçerlidir.
Kazanılan Derece : Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı” alanında tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Üst Kademeye Geçiş : Programı başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları ve yabancı dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli diğer alanlarda doktora programlarına başvurabilir.
İletişim : Dr. Öğr. Üyesi Özge BOZGEYİK AÇIK (Anabilim Dalı Başkanı)  e-posta: ozge.bozgeyik@hku.edu.tr 

 

Akademik Kadro
Prof. Dr. M. Serhat YENİCE
Prof. Dr. Yüksel BİNGÖL
Dr. Öğretim Üyesi Özge BOZGEYİK AÇIK (Anabilim Dalı Başkanı)
Dr. Öğretim Üyesi M. Murat ULUĞ
Dr. Öğretim Üyesi Aydanur YENEL
Dr. Öğretim Üyesi Esra AVLANMAZ BİLECEN
Dr. Öğretim Üyesi Kübra GÜLLÜ
Dr. Öğretim Üyesi Şeyma İNCESAKAL
Öğretim Planı
BİRİNCİ YARIYIL KREDİ AKTS
Bilimsel Araştırma  Teknikleri  ve Yayın Etiği (Zorunlu) 3 6
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
İKİNCİ YARIYIL KREDİ AKTS
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
Seçmeli Ders 3 6
ÜÇÜNCÜ YARIYIL KREDİ AKTS
Dönem Projesi (Zorunlu Ortak Ders) 0 30
TOPLAM 30 KREDİ 90 AKTS
Dersler
ZORUNLU DERSLER
Ders Kodu Ders Adı T+U Kredi AKTS
İCM501 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği 3+0 3 6
İCM590 Dönem Projesi 0 0 30
SEÇMELİ DERSLER
İç Mekan Tasarımı ve Teknolojileri Grubu Dersleri
İCM503 Tasarım Kuramı 3+0  3 6
İCM504 Binalarda İşlev Değişikliği 3+0  3 6
İCM505 Konut ve Kültür 3+0  3 6
İCM506 Mimari Psikoloji 3+0  3 6
İCM507 İç Mekân Tasarım ve Çevre 3+0  3 6
İCM508 Evrensel Tasarım İlkeleri 3+0  3 6
İCM509 Mekân Tasarımında Algılama ve Kimlik 3+0  3 6
İCM510 Bina Değerlendirme 3+0  3 6
İCM511 Bina-İç Mekân Donatım İlişkisi 3+0  3 6
İCM512 Otel Yapılarında İç Mekân Analizi 3+0  3 6
İCM513 Kültür ve Mekân 3+0  3 6
İCM514 Sanat Yapıtları Analizi 3+0  3 6
İCM515 Ergonomi 3+0  3 6
İCM516 Mimarlık ve İdeoloji 3+0  3 6
İCM517 Dünya Endüstri Fuarları 3+0  3 6
İCM518 Tasarımda Akustik ve Planlama 3+0  3 6
İCM519 Kamusal Yapılarda İç Mekân Tasarımı 3+0  3 6
İCM520 Ticari Yapılarda İç Mekân Tasarımı 3+0  3 6
İCM521 Algısal Boyut ve İç Mekân 3+0  3 6
İCM581 Proje I 3+0 3 6
İCM582 Proje II 3+0 3 6
Sanat ve Mimarlık Tarihi Grubu Dersleri
İCM553 Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 3+0  3 6
İCM554 Çağdaş Dünya Mimarlığı 3+0  3 6
İCM555 Geleneksel Türk Evi 3+0  3 6
İCM556 Koruma Kuramı ve İlkeleri 3+0  3 6
İCM557 Endüstriyel Miras ve Koruma 3+0  3 6
İCM559 Osmanlı Mimarisi 3+0  3 6
İCM563 Rölöve Teknikleri 3+0  3 6
İCM567 Konutun Tarihsel Gelişimi 3+0  3 6
İCM573 Kültürel Miras Yönetimi 3+0  3 6
İCM575 Tarihi Yapılarda Belgeleme Yöntemleri 3+0  3 6
Yapım Teknolojileri ve Malzeme Grubu Dersleri
İCM537 Yapı Üretimi 3+0  3 6
İCM538 İç Mekân Tasarımında Tekstil 3+0  3 6
İCM539 İç Mekânda Malzeme Seçimi 3+0  3 6
İCM541 Ürün Seçim Yöntemleri 3+0  3 6
İCM543 Yığma Yapılar 3+0  3 6
İCM545 Kerpiç Teknolojisi 3+0  3 6
İCM547 Geleneksel Yapı Malzemelerinde Bozulmalar 3+0  3 6
İCM549 Yapı Ürünleri 3+0  3 6
Çevre Tasarımı Grubu Dersleri
İCM591 Kentsel Donatı Elemanları 3+0  3 6
İCM592 Çevre Psikolojisi 3+0  3 6
İCM593 Kentsel Mobilya Tasarımı 3+0  3 6
İCM594 Proje Uygulamaları 3+0  3 6
iCM595 Kentsel Mekân ve Kalite 3+0  3 6
İCM596 Tarihsel Çevre Değerlendirme 3+0  3 6
Ders İçerikleri
          ZORUNLU DERSLER
İCM501BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ  (3+0) 6 AKTS
Dersin amacı, yüksek lisans sürecinde, gerek ders gerekse tez çalışmalarında araştırma yöntem ve tekniklerinin edindirilmesidir. Derste, araştırma yaklaşımları ve teknikleri; araştırma tür ve aşamaları anlatılır. Tez çalışmalarında kullanılan yöntem ve  yazım kurallarının (kaynak kullanımı; dipnot, kaynakça yazım kuralları; metin yazma yöntemleri/teknikleri; önerme, hipotez, analiz, sonuç ilişkisi)  uygulatıldığı küçük çalışmalar yaptırılır. Derste yapılan çalışmalar, öğrenciye tezinin hazırlanmasına yardımcı olacak yöntemi öğretir.
İCM590 – DÖNEM PROJESİ (0+0) 30 AKTS
Tezsiz yüksek lisans programındaki öğrencilere, bilimsel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırma süreci, araştırma sorusu ve hipotez oluşturma, literatür taraması, içsel geçerlik ve dışsal genelleme, örneklem oluşturma teknikleri, etik standartlar ve yasal sınırlamalar, veri toplama teknikleri; gözlem, görüşme, anket, deneysel araştırma, veri analizi-istatistiksel analizler, kaynak gösterme, bulgu ve sonuç bölümü oluşturma, bilimsel yazım kuralları gözetilerek, danışman gözetiminde dönem projesi çalışması yaptırılır.
SEÇMELİ DERSLER
İÇ MEKAN TASARIMI VE TEKNOLOJİLERİ
İCM503 – TASARIM KURAMI  (3+0) 6 AKTS
Tasarım; tasarlama biçimleri; tasarlama, öğrenme, algılama, yaratma ilişkileri; tasarlamada araçlar, modeller, görselleştirme ve görselleştirme araçları; tasarlama ve stiller, üsluplar, tasarlama ve ustalar ilişkileri; tasarım çeşitleri ve tasarlama teknikleri, tasarlama yeteneğinin geliştirilmesi.
İCM504 – BİNALARDA İŞLEV DEĞİŞİKLİĞİ (3+0) 6 AKTS
 Mevcut mekânların yeni koşullara uyumunun sağlanmasında çok çeşitli sebepler bulunmaktadır. Değişen dünya gereksinimlere bir yanıt olarak bina eklerinin tasarımı ve eski binaların günümüz ihtiyaçlarına göre yeniden işlevlendirilmesi veya yeni ekler gelmesi her zaman özel bir tasarım problemi olmuştur. Bu dersin amacı,  eski binaların yeniden değerlendirilmesinde ve yeni eklerin getirilmesinde dikkat edilmesi gereken genel ölçüler ve uygulamaları ele almaktır.
 İCM505 – KONUT VE KÜLTÜR (3+0) 6 AKTS
Dersin amacı, konutun kültürle bağlantısı temelinde konut ve kimlik ilişkisini ele almaktır. Derste, kültürün konut yapılarına yansıması ve konutun kültürel değişim üzerindeki etkisi irdelenir. Seçilen farklı konutlarda (değişik yerleşim alanlarında geleneksel konut, gecekondular, kapalı konut yerleşimleri, yüksek apartmanlar vb.) ve bu konutlarda yaşayanlarla yapılacak araştırmalarda konut-kültür ve kimlik ilişkisi sorgulanır. Ders, konut ve kültür bağıntısını geniş boyutlarıyla irdeleyerek mekân tasarımında önemli bir altyapının pekiştirilmesini sağlar.
İCM506 – MİMARİ PSİKOLOJİ  (3+0) 6 AKTS
Bu dersin amacı, fiziksel çevre ile kullanıcılar arasındaki ilişkilerin irdelenerek analiz edilmesini amaçlamaktadır. Dersin kapsamını, çevresel psikolojisinin alanı, önemi ve ilkeleri ve mimarlık ile ilişkileri, çevre psikolojisinin tarihsel gelişimi, çevresel algı, biliş, çevresel tutumlar, çevresel duyarlılık ve araştırmalar, kalabalık, mahremiyet yalnızlık, kişisel uzaklık, mekânı koruma, kalabalık kavramları oluşturmaktadır.
İCM507 – İÇ MEKAN VE ÇEVRE (3+0) 6 AKTS
Doğal çevre; yeşil, su, yağış, topografya, iklim, jeolojik yapı gibi saptanması ve konunun çevresi ile ilişkilerinin belirlenmesi. Tasarımda bilgi toplama, analiz, sentez, değerlendirme ve model kurma. Katılımcı bir tartışma ortamında sonuçlar ortaya koymak. Yapma çevre; eski yeni binalar, duvarlar, yollar, enerji hatları, gürültü gibi çevresel verilerin tasarıma etkilerini ve etkileşimlerini analiz etmek. Kültürlerin kendine özgü yaşam biçimlerinin mimarlık alanındaki yansımalarını araştırmak.
İCM508 – EVRENSEL TASARIM İLKELERİ (3+0) 6 AKTS
Öğrencilere, iç ve dış mekân tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.
İCM509 – MEKAN TASARIMINDA ALGILAMA VE KİMLİK (3+0) 6 AKTS
 Mekân algısı, görsel olmayan duyuların algıdaki yeri. Algılanan, tasarlanan, yaşanan mekân diyalektiği. Mekân kavramı, oluşumu ve bileşenleri. Özne ve uyaran arasındaki etkileşim. Gestalt, Gibson, Gregory algılama teorileri.
İCM510 – BİNA DEĞERLENDİRME (3+0) 6 AKTS
Mimarlıkta Değerlendirme/ Değerlendirme Kavramı; nitel, nicel ve karma değerlere dayalı yaklaşımlar, Tasarım Sürecinde Değerlendirme Teknikleri, Kullanım Sürecinde Değerlendirme Teknikleri; binada strüktürel performanstan mekânsal konfora kadar her şeyi adım adım ölçmek, Seçilmiş bir bina için kullanım sürecinde değerlendirme çalışmalarının ayrıntılı analizi. İnsan – Çevre – Bina “Mimarlık” Çevre Kavramı İnsan-Çevre ilişkileri Çevre – Bina ilişkileri Bina – Çevre – Tasarım Modelleri Değerlendirme yöntem ve teknikleri Değerlendirmede Kâğıt-kalem teknikleri POE analizleri Katılımcı tasarım stratejileri Değerlendirme tekniklerinin örnek çalışmalar üzerinde irdelenmesi Araştırma planlama, geliştirme ve sunma konuları ders içeriğini oluşturmaktadır.
İCM511 – BİNA-İÇ MEKAN DONATIM İLİŞKİSİ (3+0) 6 AKTS
Bu ders kapsamında mekân tasarlama sürecinde algı ve kimlik değerlerinin tanımlanması ele alınmaktadır. Algı, algılama, mekânsal algılama, kimlik, kimlik oluşumu, mekân kimliği ve görsel kimlik, mekân kimliğini anlatan imgeler, renk, doku, biçim gibi öğelerin mekân tasarıma etkileri dersin kapsamını oluşturmaktadır.
İCM512 – KONAKLAMA YAPILARI İÇ MEKAN ANALİZİ (3+0) 6 AKTS
Konaklama yapılarında iç mekân tasarımında etkin olarak çalışacak öğrencilerin konaklama yapıları ile ilgili mekânsal bilgi ve farkındalığını arttırmayı amaçlamaktadır. Konaklama yapılarının iç mekân tasarım ölçütlerini konaklama kültürü, konaklama yapıları tarihsel gelişimi, işletme-mekân organizasyonu doğrultusunda örneklerle irdeleme dersin içeriğini oluşturmaktadır
İCM513 –  KÜLTÜR VE MEKAN (3+0) 6 AKTS
 Kültürün tanımları; kültürün mekan oluşumuna etkileri; insan – mekan etkileşimi; kişisel mekan; mekanların kişiselleştirilmesi; savunulabilir mekan; kimlik; aidiyet; mahremiyet kavramlarının mekan üzerine etkilerinin incelenmesi.
İCM514 – SANAT YAPITLARI ANALİZİ (3+0) 6 AKTS
Sanat, sanatçı, sanat eseri ve sanat izleyicisi, sanat yapıtları, üsluplar ve özellikleri hakkında bilgi verilir. Eleştirinin süjeleri, eleştiride değer, öznel eleştiri, bağlamsal eleştiri konuları uygulamalı olarak derslerde incelenir ve farklı dönemlerden eserlerin eleştirileri yapılarak özelde eserleri kritik edebilme becerisi kazandırılır.
İCM515 – ERGONOMİ (3+0) 6 AKTS
Ergonomi disiplini insan-çevre faktörlerini inceleyen ve bu alanda bilimsel çalışma yapılan bir bilim dalıdır. Statik ve dinamik antropometrik verilerin tasarımdaki yeri ve bu verilerin kullanılma ilkeleri irdelenir, mekân ve çevre tasarımı süresince bu konulara ilişkin ölçü ve hareket biçimlerinin sınırları belirlenir. Ergonometrik ölçüleri farklılıklar gösteren bölgelerarası, uluslararası, yaş ve cinsiyet gibi farklılıkların tasarım sürecinde veri olarak değerlendirilmesi üzerinde durulur.
 İCM516 – MİMARLIK VE İDEOLOJİ (3+0) 6 AKTS
 Mimarlık ve sanatın, antik dönemden itibaren tarihi süreç içerisinde farklı inançlar, amaçlar ve ideolojiler için propaganda aracı olarak kullanılması konuları incelenir.  Mimarlık, sanat ve yönetim ilişkisi, mimarlığın ve mimari eserlerde kullanılan imgelerin yanı sıra resim, afiş, fotoğraf, film, heykel vb. örneklemeler üzerinden de irdelemeler yapılarak kitle kültürü üzerindeki etkisi öğretilir.
İCM517 – DÜNYA ENDÜSTRİ FUARLARI (3+0) 6 AKTS
Endüstri fuarlarının tarihçesi, gelişimi, temaları, önemli endüstri fuarları ve Türkiye’nin bu fuarlara katılımı incelenerek, Dünya Endüstri fuarlarının modern mimariye, tasarıma ve küresel sorunların çözümüne yaptığı katkılar incelenerek, uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
İCM518 – TASARIMDA AKUSTİK VE PLANLAMA (3+0) 6 AKTS
 Akustiğin temel ilkeleri ve bu prensiplerin mimari ve kentsel tasarımda kullanımı; mimari tasarımında geometri kullanımı; akustik prensipleri ile tasarım prensiplerinin bütünleştirildiği deneysel ve teorik çalışmalar dersin kapsamını oluşturur. Gürültü kontrolü; çevre ölçeğinde, yapı ölçeğinde, tasarımda gürültü kontrolü ve kriterleri, hacim akustiği; anlaşılabilme, geometrik yöntem, ışın yöntemi, homojen ses dağılımı, istatistik yöntemi, ses enerjisinin yutulması, çınlama zamanı, hacmin akustik tasarımı konularını kapsayan uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
 İCM519 – KAMUSAL YAPILARDA İÇ MEKAN TASARIMI (3+0) 6 AKTS
Kamusal yapılar; kaymakamlık, valilik, belediye sarayları, okullar, sağlık yapıları, üniversite birimleri, kütüphaneler, müzeler vb. somut bir konu seçilerek iç mekân tasarımı yaptırılır. Kamusal yapı tanımı, çevre ilişkileri, tesisat sistemleri, iç donatım ögeleri, ışıklandırma, akustik, ışık, renk, işlev ve iletişim konularında kriterler belirlenerek öğrencilere yeni yorum ve tasarım uygulamaları yaptırılır.
İCM520- TİCARİ YAPILARDA İÇ MEKAN TASARIMI (3+0) 6 AKTS
Ticari yapılar; konaklama, gastronomi, alışveriş, fuar, imalathane vb. somut bir konu seçilerek iç mekân tasarımı yaptırılır. Ticari yapı türleri ve tanımı, otel, motel, butik otel, pansiyon, alışveriş merkezleri, mağazalar,  çevre ilişkileri, tesisat sistemleri, iç donatım ögeleri, ışıklandırma, akustik, ışık, renk, işlev ve iletişim konularında kriterler belirlenerek öğrencilere yeni yorum ve tasarım uygulamaları yaptırılır.
İCM521 – ALGISAL BOYUT VE İÇ MEKAN  (3+0) 6 AKTS
 Algı, algılama süreci, duyumsal ve zihinsel süreç, mekânı oluşturan çeşitli bileşen ve öğeler, mekân örgütleme, sınırlayıcı, yönlendirici, odaklayıcı, birleştirici roller, geştalt ilkeleri, görsel algı, boyutsal algı, işitsel algı, kokusal algı, dokunsal algı, hareket ve zaman ilişkisi.
İCM581 PROJE I  (3+0) 6 AKTS
İç mekân ve yakın çevre ilişkisi, biçim, iç mekân konfor ölçütleri-tasarım ilişkisi, analiz ve sentez, sorgulama, eleştirel düşünce, fikir üretimi ve kavramsal tasarım konuları tartışılarak, öğrencilerin tasarlama yeteneklerini geliştirerek proje üretmeleri ve yaratıcılıklarını destekleyerek kişisel sunum yeteneklerinin ortaya çıkarılması amaçlanır.
İCM582 PROJE II (3+0) 6 AKTS
Kavramsal düşünce ve biçim ilişkisi, iç mekân performans ölçütleri, tasarım-detay çalışmaları yaptırılarak, kullanıcı istek ve gereklilikleri doğrultusunda tasarım fikirleri geliştirilmesi, kurgu ve estetik değerlerin sağlanmasında gerekli olan uygulama düzenlemeleri ile mimari tasarım konularının bağlantısının kurulmasındaki iç mekân tasarım aşamaları uygulamalı olarak öğretilir.
SANAT VE MİMARLIK TARİHİ
İCM553  – CUMHURİYET DÖNEMİ MİMARLIĞI  (3+0) 6 AKTS
Cumhuriyetin sanat ve mimarlık ideolojisi, I. ve II. Ulusal Mimarlık Akımları, Başkent Ankara’nın kuruluş mimarlığı ve Türkiye’de modern mimarinin öncüleri ve örnekleri incelenir.
İCM554 – ÇAĞDAŞ DÜNYA MİMARLIĞI (3+0) 6 AKTS
 Endüstrileşmeyle ortaya çıkan Arts&Crafts Akımı, Art Nouveau, Art Deco, Konstrüktivizm, Dekonstrüktivizm, Fütürizim De Stijl, Bauhaus, Fonksiyonalizm, Ekspresyonalizm,  Brütalizm, Blob Akımı, Organik Mimarlık gibi modern mimari akımlar, nedenleri, örnekleri ve Türkiye’deki etkileri incelenir.
İCM555 – GELENEKSEL TÜRK EVİ  (3+0) 6 AKTS
 Geleneksel Türk Evi’nde mekânı oluşturan, çevresel, kültürel ve ekonomik etkenler, plan tipolojileri, sofa, hayat, avlu, haremlik-selamlık, başoda, eyvan, kiler, yüklük, sergen, musandıra, gusülhane, ocak gibi kavram / mekânların tanımları ve fonksiyonları anlatılarak, bu kavram ve mekânların bölgesel farklılıklarının analizleri yaptırılır.
İCM556 – KORUMA KURAMI VE İLKELERİ (3+0) 6 AKTS
Bu dersin amacı koruma kavramı üzerine kuramsal bilgi birikiminin aktarılması ve kentsel düzeyden mimari düzeye kadar koruma yöntemlerinin tanıtılmasıdır. Koruma, sağlıklaştırma, temizleme, yeniden inşa, yeniden yapım konularının yanı sıra restorasyonda geleneksel malzeme ve tekniklerin kullanımı, acil koruma önlemleri, ahşap ve kagir yapıların koruma yöntemleri, malzeme koruma yöntemleri, bezeme koruma yöntemleri, işlev değişikliği, restorasyon sonrasındaki bakım ve korunması bu dersin kapsamını oluşturmaktadır.
İCM557–ENDÜSTRİYEL MİRAS VE KORUMA (3+0) 6 AKTS
Kültür mirası kapsamında yer alan endüstri mirasının korunmasına yönelik temel kavram ve yaklaşımlar konusunda bilgi edinilmesi, sorunların koruyarak çözümüne yönelik beceri geliştirmek. Endüstriyel miras ve endüstri arkeolojisinin tanımı, kapsamı ve amaçları; endüstriyel miras verilerinin toplanması ve değerlendirilmesi; endüstriyel mirasın ve ilgili üretim süreçlerinin belgelenmesi; endüstri öncesine ait işliklerin ve erken endüstri dönemi anıtlarının özellikleri, korunmaları ve yeniden işlevlendirme.
İCM559 – OSMANLI MİMARİSİ (3+0) 7.5 AKTS
 Bu dersin amacı Osmanlı mimarlık mirasının sosyal, fiziksel, tipolojik özellikleri konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, restorasyon çalışmalarında yer alacakları Osmanlı Dönemi yapılarının, ortaya çıktıkları siyasi, ekonomik, kültürel ortam içinde yorumlayabilme ve değerlendirebilme yeteneği kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler Osmanlı mimarlığının dönemleri içerisinde kırılma noktaları, çeşitli yapıların etkileme ve etkilenme alanları ve tipolojik gelişimi, mimari stillerle ilişkili olarak yapım teknolojileri ve yapım teknolojilerindeki dönüşümleri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, Osmanlı yapı üretim etkinliğinin aşamaları ve ayrıntılı araştırmaların gerçekleştirilmesinde yararlanılacak kaynaklar konusunda bilgi sahibi olmaktadır.
 İCM563- RÖLEVE TEKNİKLERİ (3+0) 6 AKTS
Rölöve alımlarında kullanılan çok çeşitli yöntemler mevcuttur. Bu ders kapsamında rölöve yöntemleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.  Klasik ölçme yöntemleri ile alınan rölöve tekniğinin yanı sıra elektronik takemetreler (totalstation), yersel fotogrametri 2D ve 3D fotoğraflar üzerinde ortak ve sabit nokta koordinatlarının total-station ile okunup asıl ölçülerin fotoğraf üzerinden alındığı çalışmalar, lazer tarayıcı ile tarama sonucu elde edilen nokta bulutu ve oluşturulan yüzeylerin kullanılması, fotoğraf üzerinden farklı şekillerde ölçülendirme teknikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
İCM567-  KONUTUN TARİHSEL GELİŞİMİ (3+0) 6 AKTS
Bu ders kapsamında konut kavramı ve konut kavramının tarihsel süreç içerisindeki gelişimi anlatılmaktadır. Konut kavramı, konut kavramının tarihsel gelişimi, konutta kullanıcı gereksinimleri, konutta fiziksel kullanıcı gereksinmeleri, konutta psiko-sosyal kullanıcı gereksinmeleri, insan ve yapay çevre ilişkisi, konut çevresi, konut çevresi ve kullanıcı etkileşimi, Türklerde konut kavramı ve tarihsel gelişim süreci,  geleneksel Türk konut tipinin gelişimi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
İCM573 – KÜLTÜREL MİRAS YÖNETİMİ (3+0) 6 AKTS
Kültürel miras kapsamındaki kaynakların araştırılması, korunması, tanıtımı ve yönetilmesi; uluslararası ve ulusal kurumlar, bu kaynakların yönetimini etkileyen konuyla ilgili kanunlar ve kararlar; kültürel miras tanımlanması ve yönetimi ile ilgili kuramsal ve yöntemsel yaklaşımlar; kültürel miras ile kültür ekonomisi-endüstrisi ilişkisi üzerinde durularak arkeolojik ve kentsel sit alanları, ören yerleri, buralardaki etkinlikler, ziyaretçi karşılama merkezleri, ziyaretçi güzergahları, bilgilendirme, müzeler, sergiler, mimari mirasın yeni işlevlendirilmesi konuları işlenir.
 İCM575 – TARİHİ YAPILARI BELGELEME YÖNTEMLERİ (3+0) 6 AKTS
Tarihi yapıları belgelemek için, yapının bulunduğu bölgenin tarihi, arkeolojisi,  arkeolojik topografyası, yapının inşasından mevcut duruma kadar geçirdiği restorasyonlar, yapının kullanım amacına bağlı olarak yapılan tadilatlar, onarımlar bilimsel yayınlardan ve arşivlerden araştırılarak yapının durumu tespit edilerek, mevcut yapı üzerinde incelemeler, ölçümler ve malzemelerin laboratuvar incelemeleri yapılarak durum tespit yapılır. Rölöveleri çıkarılır. Gerekirse restitüsyon planları hazırlanır.
YAPIM TEKNOLOJİLERİ VE MALZEME
İCM537 – YAPI ÜRETİMİ (3+0) 6 AKTS
Dersin amacı meslek pratiğinin işleyişine ilişkin süreç ağırlıklı bilinç ve deneyim altyapısını “ürün” yönelimli bir eğitim örüntüsü içinde “süreç” yönelimli bir perspektifle kazandırmaktır. Ders içeriğinde modern dünyada mimarın mesleki formasyonunun geçtiği eşikler ile bu formasyonun ayırt edici unsurlarının tanıtımı, yapılı çevre üretimine katılan aktör gruplarının değişimi, sosyal/ekonomik/teknolojik zeminler ve mimarın kullandığı araçlar tarihsel bir perspektif içinde irdelenerek Türkiye’nin özgül konumu karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır.
İCM538 -İÇ MEKAN TASARIMINDA TEKSTİL  (3+0) 6 AKTS
Tekstil, tekstil ürünleri iç mekân tasarımında tekstil ürünleri, iç mekânda tekstil kullanımı, performans ölçütleri, analizleri, döşemelik, perdelik, zemin kaplamaları, duvar kaplamaları, , dayanım, estetik, renk, estetik, sağlık, maliyet, iç mimari örnekler ve uygulama alanlarının irdelenmesi. Mekân tasarımında kullanılan tekstil ürünlerinin tasarım aşamasında ve uygulama aşamasında etkileri.
İCM539 -İÇ MEKANDA MALZEME SEÇİMİ (3+0) 6 AKTS
İç mekân kurgusunda yer alan malzemelerin nitelikleri, karakterleri ile tasarım ilişkilerinin irdelenmesi ve görsel örneklerle iç mekânda malzeme seçiminin kuramlarına yaklaşımın anlatılması hedeflenmektedir. İç mekân kurgusunda yer alan malzemelerin nitelikleri, karakterleri ile tasarım ilişkilerinin irdelenerek ve görsel örneklerle iç mekânda malzeme seçiminin kuramlarına yaklaşımı içerir.
İCM541 – ÜRÜN SEÇİM YÖNTEMLERİ (3+0) 6 AKTS
Yapı ile ürün ilişkisini değişik boyutlarda kurarak ürün kararlarının önemini vurgulamak. Ürün seçimi için gerekli altyapıyı hazırlamak ve seçimin ilkeleri konusunda öğrenciyi bilgilendirmek. Yapı eylemi ve tanımı / Yapı – strüktür – ürün, yapı – ekonomi – ürün, yapı – çevre – ürün ilişkileri / Gereç kavramı ve sınırları / Yapı ürünleri (gereç, parça, bileşen, öğe, birim), geleneksel yapı ürünleri / Genelde ve Türkiye’de yapı ürünü endüstrisi / Yapı ürünü enformasyonu / Ürün seçiminde ilkeler / Ürün seçiminde yaklaşım ve yöntemler.
 İCM544 -YIĞMA YAPILAR (3+0) 6 AKTS
Bu dersin amacı yığma yapıların, özellikle tarihi binaların, yapısal biçimleniş ve davranışının anlaşılması, bu yapılarda karşılaşılan hasarların teşhisi ve korumaya yönelik strüktürel müdahale yöntemlerini anlatmaktır. Ders kapsamını; yığma yapıya etkiyen yükler, davranış tanımı, yığma yapı malzemeleri, taşıyıcı elemanlar, taşıyıcı elemanların örgü sistemi ve biçimlenişinin yapı davranışındaki önemi, yığma yapı hasarları ve hasar teşhis yöntemleri, geleneksel yapım tekniklerinin hasar teşhisindeki önemi, yapısal hasarların yorumlanması ve müdahale yöntemleri konuları oluşturmaktadır.
İCM545-KERPİÇ TEKNOLOJİSİ (3+0) 6 AKTS
Kerpiç malzemeler, özellikleri, mimaride kullanım alanları, malzemelerin fiziksel, mekanik, kimyasal ve mikroyapı özellikleri, standartları, sorunlarının araştırılması, sağlıklı yapıların oluşturulması ve çözümleri, sürdürülebilir yapı malzemeleri, Anadolu’da ve bölgemizdeki kerpiç malzeme ve uygulama tekniklerinin incelenmesi ve mimaride kullanımının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
İCM547–GELENEKSEL YAPI MALZEMELERİNDE BOZULMALAR (3+0) 6 AKTS
Mimaride geleneksel yapı malzemelerinin (kerpiç, ahşap, taş, tuğla, seramik, alçı, kireç, harçlar, puzolanik malzemeler, çini vb.) kullanıldığı yapılardaki bozulma nedenleri, onarımlarda kullanılacak malzemelerin fiziksel, mekanik ve mikro yapı araştırmaların yapılmasına yönelik çalışmalar ve çözüm önerileri hakkında gerekli olacak bilgi ve becerilerin öğretilmesi amaçlanmıştır.
İCM549 -YAPI ÜRÜNLERİ (3+0) 6 AKTS
Yapı ile ürün ilişkisini değişik boyutlarda kurarak ürün kararlarının önemini vurgulamak. Ürün seçimi için gerekli altyapıyı hazırlamak ve seçimin ilkeleri konusunda öğrenciyi bilgilendirmek. Yapı eylemi ve tanımı / Yapı – strüktür – ürün, yapı – ekonomi – ürün, yapı – çevre – ürün ilişkileri / Gereç kavramı ve sınırları / Yapı ürünleri (gereç, parça, bileşen, öğe, birim), geleneksel yapı ürünleri / Genelde ve Türkiye’de yapı ürünü endüstrisi / Yapı ürünü enformasyonu / Ürün seçiminde ilkeler / Ürün seçiminde yaklaşım ve yöntemler.
ÇEVRE TASARIMI
 İCM591 – KENTSEL DONATI ELEMANLARI  (3+0) 6 AKTS
Dünyadaki ve Türkiye’deki kent ve kentsel tasarım alanındaki gelişmeler, kentsel donatım öğeleri, işlevsellik, kimlik kent ve kimlik, kentsel imaj, sosyo-kültürel ve mekânsal oluşum ve dönüşümlerin tarihsel süreçleri içerisinde kültürel, sosyal, politik ve ekonomik anlamda karşılaştırmalı olarak irdelenerek uygulamalı çalışmalar yaptırılır.
İCM592 – ÇEVRE PSİKOLOJİSİ (3+0) 6 AKTS
Fiziksel-Nesnel Çevreye İlişkin Kavramlar, Zihinsel Temsile İlişkin Kavramlar, Mekânsal İmajlar, Çevre Algısı Sürecinde Zihinsel Haritalar, Mahremiyet, Kişisel Mekân ve Alansallık, Yere Bağlılık ve Yer Kimliği, Yerin Anlamları, Ayırt Etme Değer Biçme/Değerlendirme, Süreklilik ve Değişim,  Çevresel Tasarım Süreci.
İCM593 – KENTSEL MOBİLYA TASARIMI (3+0) 6 AKTS
Kentsel mobilyalar, sosyal ve kültürel değişimlerin mobilya tasarımına yansımaları, tasarımcı ve tasarımlardan örnekler, ergonomi, tasarımcıların konuya yaklaşımları, güncel uygulama örnekleri, tasarımda kurgu, denge ve renk konuları işlenerek prototip çalışması yaptırılır.
İCM594 –PROJE UYGULAMALARI (3+0) 6 AKTS
Kavramsal düşünce ve biçim ilişkisi, mekân performans ölçütleri, tasarım-detay çalışmaları yaptırılarak, kullanıcı istek ve gereklilikleri doğrultusunda tasarım fikirleri geliştirilmesi, kurgu ve estetik değerlerin sağlanmasında gerekli olan uygulama düzenlemeleri ile çevre-mimari tasarım konularının bağlantısının kurulmasındaki iç mekân tasarım aşamaları uygulamalı olarak öğretilir.
İCM595 – KENTSEL MEKAN VE KALİTE (3+0) 6 AKTS
Sosyal etkileşim, fiziksel kalite, psikolojik konfor ve güvenlik, erişilebilirlik, okunabilirlik, bağlantılar, çeşitlilik, sürdürülebilirlik, farklı kullanıcı grupları-mekân kullanımı, kapsayıcılık, bütünlük, güvenlik, yapım kalitesi, çekicilik, konfor ve imaj.
 İCM596– TARİHSEL ÇEVRE DEĞERLENDİRMESİ (3+0) 6 AKTS
Tarihsel çevrelerin değerlendirilmesinde çağdaş planlama yaklaşımları. Gözlem, analiz ve değerlendirme teknikleri. Tarihsel çevrelerde planlama sorunları. Koruma ve İşlevlendirme. Koruma ve ulaşım. Tarihsel yapı ve çevrelerde alanın özelliğine göre uygulanabilecek koruma eylemleri türleri: bozulmanın önlenmesi, olduğu gibi koruma, modernize ederek koruma, tekrarlayarak koruma. Tarihsel çevrede yeni yapı. Uygulama örnekleri.
Program Yeterlikleri (Çıktıları)
PÇ-1 İç Mimarlık alanında lisans düzeyinde edinilen kuramsal – uygulamalı bilgi ve becerileri kullanabilme, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, geliştirme ve derinleştirme
PÇ-2 Alanında edinilen uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma, disiplinlerarası etkileşimi kavrama, farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri tümleştirerek yeni bilgiler oluşturma
PÇ-3 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme,  karmaşık sorunların çözümü için yenilikçi alternatifler ve stratejik yaklaşımlar geliştirime, sorumluluk alma veya liderlik yapabilme
PÇ-4 Alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri ve etkili düzeyde kullanma
PÇ-5 Çalışmaları alan veya alan dışındaki gruplara ulusal/uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak paylaşma, sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşünme
PÇ-6 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütme, strateji, politika ve uygulama planları geliştirme, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek öğrenmesini yönlendirme
Dersler & Program Yeterlikleri Matrisi
Ders Kodu Ders Adı PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6
İCM500 Seminer 5 5 2 2 3 4
İCM501 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği 2 1 3 1 4 4
İCM503 Tasarım Kuramı 5 3 1 1 2 2
İCM504 Binalarda İşlev Değişikliği 5 4 1 2 2 1
İCM505 Konut ve Kültür 5 3 1 2 2 1
İCM506 Mimari Psikoloji 5 3 1 2 2 3
İCM507 İç Mekân Tasarım ve Çevre 5 5 1 3 2 4
İCM508 Evrensel Tasarım İlkeleri 5 3 1 2 2 4
İCM509 Mekân Tasarımında Algılama ve Kimlik 5 3 1 2 2 2
İCM510 Bina Değerlendirme 5 4 1 2 2 2
İCM511 Bina-İç Mekân Donatım İlişkisi 5 4 1 2 2 2
İCM512 Otel Yapılarında İç Mekân Analizi 5 4 1 3 2 2
İCM513 Kültür ve Mekân 5 3 1 2 2 2
İCM514 Sanat Yapıtları Analizi 5 3 1 1 2 2
İCM515 Ergonomi 5 3 1 1 2 2
İCM516 Mimarlık ve İdeoloji 5 4 1 1 2 2
İCM517 Dünya Endüstri Fuarları 5 4 1 1 2 2
İCM518 Tasarımda Akustik ve Planlama 5 5 1 3 2 2
İCM519 Kamusal Yapılarda İç Mekân Tasarımı 5 3 3 3 2 2
İCM520 Ticari Yapılarda İç Mekân Tasarımı 5 3 3 3 2 2
İCM521 Algısal Boyut ve İç Mekân 5 3 1 1 2 2
İCM553 Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 5 4 1 1 2 2
İCM554 Çağdaş Dünya Mimarlığı 5 4 1 1 2 2
İCM555 Geleneksel Türk Evi 5 3 1 1 2 2
İCM556 Koruma Kuramı ve İlkeleri 5 5 1 1 2 2
İCM557 Endüstriyel Miras ve Koruma 5 3 1 1 2 2
İCM559 Osmanlı Mimarisi 5 3 1 1 2 2
İCM563 Rölöve Teknikleri 5 3 1 4 2 2
İCM567 Konutun Tarihsel Gelişimi 5 3 1 1 2 2
İCM573 Kültürel Miras Yönetimi 5 5 1 1 2 2
İCM575 Tarihi Yapılarda Belgeleme Yöntemleri 5 5 1 3 2 2
İCM537 Yapı Üretimi 5 3 1 1 2 2
İCM538 İç Mekân Tasarımında Tekstil 5 3 1 1 2 2
İCM539 İç Mekânda Malzeme Seçimi 5 3 1 1 2 2
İCM541 Ürün Seçim Yöntemleri 5 3 1 1 2 2
İCM543 Yığma Yapılar 5 3 1 1 2 2
İCM545 Kerpiç Teknolojisi 5 5 1 1 2 2
İCM547 Geleneksel Yapı Malzemelerinde Bozulmalar 5 5 1 2 2 2
İCM549 Yapı Ürünleri 5 3 1 1 2 2
İCM591 Kentsel Donatı Elemanları 5 3 1 1 2 2
İCM592 Çevre Psikolojisi 5 3 1 1 2 2
İCM593 Kentsel Mobilya Tasarımı 5 5 3 3 2 2
İCM594 Proje Uygulamaları 5 3 3 4 2 2
İCM595 Kentsel Mekân ve Kalite 5 5 1 1 2 2
İCM596 Tarihsel Çevre Değerlendirme 5 5 1 1 2 2

* İlişki düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

Program Yeterlilikleri & TYYÇ Matrisi
PÇ-1 PÇ-2 PÇ-3 PÇ-4 PÇ-5 PÇ-6
BİLGİ
(Kuramsal – Olgusal)
1
2
BECERİLER

(Bilişsel – Uygulamalı)

1
2
3
4
YETKİNLİKLER
(Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
1
2
3
4
YETKİNLİKLER (Öğrenme) 1
YETKİNLİKLER

(İletişim ve Sosyal)

1
2
3
4
5
YETKİNLİKLER

(Alana Özgü)

1
2
3
4
5